Kiedyś prowadzenie sklepu internetowego wiązało się z koniecznością zainwestowania w biznes sporych środków. Jak to wygląda dzisiaj? Z niniejszego artykułu dowiesz się, ile kosztuje założenie i utrzymanie e-commerce’u!
Jakie są koszty założenia sklepu internetowego?
Każdy sklep internetowy będzie wymagał zupełnie innych wydatków. Wszystko zależy bowiem od tego, jakie dany przedsiębiorca ma potrzeby i jakie rozwiązania wybierze do ich spełnienia. Choć nie można jednoznacznie stwierdzić, ile kosztuje założenie e-commerce’u, dość łatwo wymienić opłaty, których żaden sprzedawca nie uniknie:
-
Koszty oprogramowania
Na wybranym przez Ciebie oprogramowaniu będzie opierał się cały Twój biznes. Nie warto więc na tym aspekcie oszczędzać. Nie sposób jednak nie zauważyć, że decyzja dotycząca platformy e-commerce będzie miała ogromny wpływ na ostateczne wydatki. Do dyspozycji masz następujące rozwiązania:
- Dedykowany sklep internetowy – to oprogramowanie przeznaczone dla najbardziej wymagających sprzedawców. Wszystko jest w nim dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Idą za tym oczywiście proporcjonalnie wyższe ceny, toteż z narzędzi tego typu korzystają przede wszystkim największe sklepy na rynku. Ostatecznie ich koszty mogą wynieść od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych na start.
- Oprogramowanie open source – to narzędzia, które w teorii są bezpłatne. W praktyce jednak cechują się licznymi ograniczeniami, których obejście wiąże się oczywiście z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat. Oznacza to, że zazwyczaj za darmo możesz utworzyć sam szkielet strony, lecz uzupełnienie go o jakiekolwiek funkcje sprzedażowe czy marketingowe będzie wymagało pewnych wydatków. Ich suma może Cię negatywnie zaskoczyć.
- Platformy SaaS – to sklepy internetowe działające w abonamencie. Choć musisz regularnie opłacać koszty subskrypcji, to nie narażasz się na żadne dodatkowe wydatki. Wszystkie niezbędne funkcje i narzędzia zawarte są bowiem w wykupionym pakiecie. Dzięki temu nie musisz przejmować się kumulacją różnych opłat. Sprawia to, że skorzystanie z platformy SaaS jest najłatwiejszym i najbardziej ekonomicznym sposobem na założenie własnego sklepu internetowego.
-
Zakup i utrzymanie domeny
Domena to adres Twojego sklepu internetowego, który powinien być identyczny jak jego nazwa. Pozwoli to klientom łatwiej zapamiętać firmę i odnaleźć ją w sieci. W tym celu musisz opłacić domenę, co będzie kosztowało Cię prawdopodobnie kilka – kilkanaście złotych rocznie. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że na rynku dostępne są także adresy warte kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych.
Cena domeny zależy przede wszystkim od:
- jej historii (nowe adresy będą zdecydowanie tańsze niż takie, które są już rozpoznawalne w sieci),
- użytej końcówki (np. „.pl”, „.com” itp.),
- popularności wykorzystanych zwrotów (domena „sklepsportowy” z pewnością okaże się droższa niż stworzona przez Ciebie unikalna nazwa marki).
Przeglądając dostępne domeny, zwróć uwagę na opłaty nie tylko w pierwszym roku (mogą wynosić nawet 0 zł), ale także w kolejnych latach ich użytkowania.
-
Koszty serwera
Wydatki na serwer zależą od jego parametrów i możliwości, jakie daje. Mogą wahać się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie. Jeśli nie chcesz na własną rękę szukać idealnego hostingu dla siebie i martwić się o jego wydajność, postaw na wspomnianą już platformę SaaS.
Takie oprogramowanie jak Sky-Shop uwzględnia koszty serwera w swoim abonamencie. Oznacza to między innymi:
- bezpieczeństwo przechowywanych danych,
- regularne tworzenie kopii zapasowych całego sklepu,
- możliwość utworzenia wielu skrzynek e-mail w domenie sklepu,
- szybkie ładowanie witryny.
Decydując się na hosting w ramach abonamentu sklepu internetowego, zyskujesz również pewność, że wydajność serwera jest zawsze optymalnie dostosowana do Twoich aktualnych potrzeb. Dzięki temu nie ponosisz zbędnych kosztów na niewykorzystywane zasoby i nie musisz martwić się o działanie strony w okresach szczytów sprzedażowych.
Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?
Uruchomienie sklepu internetowego to dopiero początek wydatków. Jego późniejsze utrzymywanie i rozwijanie będzie wymagało kolejnych – często niemałych – inwestycji. O jakich kosztach mowa?
-
Koszty magazynowania
Opłaty tego rodzaju będą zależały od wybranego przez Ciebie modelu logistycznego. Do dyspozycji masz następujące rozwiązania:
- Dropshipping – w tym przypadku nie ponosisz żadnych kosztów magazynowych, ponieważ logistyką zajmują się w Twoim imieniu hurtownie, z którymi współpracujesz. Korzystasz więc z zasobów dostawców, a za zakupione produkty płacisz dopiero w momencie, gdy uda Ci się je sprzedać.
- Fulfillment – to zaawansowany model, w którym wykorzystujesz przestrzeń magazynową zewnętrznego operatora. Samodzielnie kompletujesz asortyment, lecz logistyką zajmuje się już opłacana przez Ciebie firma. Koszty takiego rozwiązania mogą być bardzo różne, lecz zazwyczaj są w pełni skalowalne: ponosisz opłaty wyłącznie za zasoby, z których w danej chwili korzystasz.
- Własny magazyn – to rozwiązanie przeznaczone wyłącznie dla przedsiębiorców, którzy mają pewność, że ich towar cieszy się zainteresowaniem klientów, a inwestycja w budowę lub najem magazynu sprawnie się zwróci. Model ten wiąże się z koniecznością ponoszenia m.in. wydatków na: wynagrodzenia pracowników, zarządzanie przestrzenią, materiały do pakowania przesyłek itd. Z drugiej strony własny magazyn otwiera przed Tobą nowe możliwości, gwarantując pełną niezależność czy dostęp do niższych cen u producentów towaru.
-
Opłaty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Prowadzenie każdego biznesu wiąże się z koniecznością ponoszenia takich kosztów jak:
- ZUS – składki, które w początkowym okresie działalności nie sprawią Ci większych problemów, ale po 30 miesiącach mogą znacząco obciążyć Twój budżet.
- Podatek dochodowy – trudno uznać go za koszt, ponieważ jego wysokość zależy wyłącznie od tego, ile udało Ci się zarobić. Będzie on naliczany proporcjonalnie do Twoich zysków, zgodnie z wybraną przez Ciebie formą opodatkowania (skala podatkowa: 12% i 32% od nadwyżek przekraczających 120 tys. zł, podatek liniowy: 19%, ryczałt: 3% od przychodu).
- Wynagrodzenie biura rachunkowego – jeśli nie poradzisz sobie samodzielnie z rozliczaniem działalności, konieczne okaże się zatrudnienie księgowej. Będzie kosztowało Cię to przynajmniej 200 zł miesięcznie.
-
Koszty marketingowe
Im więcej osób wie o Twoim sklepie internetowym, tym więcej możesz zarobić. W tym celu musisz sięgnąć po sprawdzone narzędzia marketingowe i stworzyć strategię reklamową, dostosowaną do profilu klientów. Tylko od Ciebie zależy, jakie działania promocyjne wybierzesz i czy w ogóle będziesz je prowadzić. Warto jednak zainteresować się takimi kanałami jak:
- Google Ads i Facebook Ads – stawki reklam ustalane są na zasadzie licytacji, a ich koszty ponosisz dopiero w momencie, gdy użytkownik w nie kliknie (model PPC).
- SEO – koszty pozycjonowania strony w wyszukiwarce obejmują przede wszystkim link building i tworzenie treści, ale zazwyczaj musisz też liczyć się z opłaceniem specjalisty, który stworzy dla Ciebie odpowiednią strategię optymalizacji, a następnie ją wyegzekwuje.
- Social media – profile społecznościowe możesz prowadzić samodzielnie, ale dużo lepsze efekty zapewni Ci opłacenie copywritera i grafika lub dedykowanego specjalisty.
- Content marketing – jeśli lubisz i potrafisz pisać, treści na potrzeby swojego sklepu możesz tworzyć we własnym zakresie. Jeżeli jednak nie masz na to czasu, powierz to zadanie doświadczonemu copywriterowi. W przypadku contentu wysokiej jakości 1000 znaków ze spacjami kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych.
Ile kosztuje założenie i utrzymanie sklepu internetowego? Podsumowanie
Jak widzisz, nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje sklep internetowy. Wydatki będą różniły się w zależności od skali działalności i wybranych przez Ciebie rozwiązań. Możesz jednak zrobić wiele, aby ograniczyć zbędne koszty. Zacznij więc od wyboru kompleksowej platformy e-commerce, a następnie dostosuj swój biznes do własnych możliwości finansowych!